اصل اول: 

اولین اصل انتخاب منابع مناسب برای مطالعه هست. برای خیلیا سواله که اصلا منبع مناسب چه ویژگی‌هایی داره؟

ما برای علوم‌پایه در بهترین شرایط 1.5 ماه وقت داریم. منابعی که برای مطالعه انتخاب میکنیم در حین کامل بودن باید متن ساده و روانی هم داشته باشن. منظور از ساده بودن اینه که کتاب بتونه مطالب رو با روان‌ترین عبارات و ساده‌ترین جملات به خواننده آموزش بده. چیزی که متاسفانه یکی از  بزرگترین چالش‌های کتابای خلاصه موجود توی بازار هست. ولی خب ما سعی کردیم تا جاییکه ممکنه این خلا رو در قالب آزمونای آنلاین پر کنیم. به این شکل که مطالبی از ضروریات علوم‌پایه که نیاز به توضیح و تفضیل دارن رو در قالب پاسخنامه‌های تشریحی کامل تشریح کردیم تا داوطلبا تاجاییکه ممکنه مطالب رو با فهمیدن یاد بگیرن. بنابراین فراموشی مطالب رو به حداقل رسوندیم همچنین اون مطالبی رو که از سر متوجه نشدن صرفا حفظ شدین و رد شدین رو با آزمون و بررسی پاسخ کامل یاد میگیرین. البته بازم مطالبی رو داریم که صرفا حفظی هستن و همت خود داوطلب رو میخوان ولی خب همونطور که گفتیم مطالب فهمیدنی رو تا جای ممکن توضیح دادیم.

حرف آخر اینکه هر منبعی رو برای مطالعه انتخاب کردی تا آخر ادامه بده ولی کنارش حتما سنجش داشته باش! سنجش میتونه به هرشکلی باشه و لزوما شرکت تو آزمونای مدیکو نیست. میتونی خودت تست کار کنی و پاسخاشون رو از روی جزوات و کتابایی که داری کامل بررسی کنی (دقت کن که میگم کامل نه اینکه تستو بخونی و جوابشم یه نگا بندازی و رد بشی! سوالای علوم پایه سوالای عجیب غریبی نیستن ولی برای بررسی این سوالا حتما باید وقت بذاری و مبحثی که ازش سوال اومده رو کامل مطالعه کنی.) و یا اینکه تو آزمونای مدیکو شرکت کنی و پاسخنامه فوق تشریحیمون رو کامل بخونی.

اصل دوم:

شما بهترین منابع دنیارم داشته باشی اگه یه برنامه‌ریزی اصولی نداشته باشی احتمال موفقیتت صفره! مطالعه باید قانونمند و با یه هدف درست باشه. با توجه به محدودیت زمانی که داریم باید یه برنامه کلی و جزئی برای خودمون طراحی کنیم.

ساده‌ترین بگم شما باید این یک ماه و نیم رو به بازه‌های کوچیک‌تر تقسیم کنی و مشخص کنی تو هر کدوم ازین بازه‌های کوچیک قراره چیکار کنی.

کاری که ما انجام دادیم این بوده که این 1.5 ماه رو به 6 هفته تقسیم کردیم و اومدیم تو هر کدوم ازین هفته‌ها یه مقدار مشخص از مطالب رو قرار دادیم. تقسیم مطالبم باید اصولی باشه صرفا اینکه هفته اول درس 1 رو بخونی هفته دوم درس 2 و … برنامه‌ریزی نمیشه! بلکه باید فاکتورایی مثل سختی مطالب، حجم مورد مطالعه هر درس و پیوستگی مطالب تو هر کدوم ازین بازه‌ها باید رعایت بشه. به عبارتی باید یه توزیع نرمال تو هر کدوم ازین بازه‌های کوتاه ایجاد کنیم تا برناممون یجاهایی سبک و یجاهایی سنگین نشه. همچنین یه بازه‌هایی رو باید برای مرور مطالب اختصاص بدیم که اهمیتش رو سر جای خودش کامل توضیح میدم.

اصل سوم:

تفاوت رتبه اول و آخر رو همین اصل سوم مشخص میکنه. سنجش ینی اینکه مغزتو کار بندازی و ازش کار بکشی، ما برای مرور یه مطالعه passive داریم و یه مطالعه active.

زمانیکه کتابو باز میکنی جلوت و پاتو میندازی رو اون یکی پات و مطالب قبلی رو صرفا روخونی میکنی تا به اصطلاج مرور کنی میشه مظالعه passive! تو این حالت هیچ فعالیتی تو مغزت صورت نمیگیره و بازم حدود 20 درصد مطالب رو یکی دو ساعت بعد فراموش خواهی کرد.

زمانیکه بعد از مطالعه اول با یه آزمون کوچیک میخوای خودتو به چالش بکشیو مطالب رو مرور کنی میشه مطالعه active! تو این شرایط ذهنت مجبور میشه فسفر بسوزونه و مواردی که مطالعه کردیو به یاد بیاره همین فرآیند باعث میشه مغزت پویا باشه و از چیزایی که خونده استفاده کنه شاید یکم اذیت بشی ولی احتمال اینکه مطالب فراموش بشه رو به زیر 5درصد میرسونی. همچنین اگر مطلبیم فراموش کرده باشی انقد میره رو مخت که با یه بار دوباره خوانی پاسخ سوال، مطلب تو ذهنت حک میشه. مطمئنم همین شرایط رو چندین بار تا حالا تجربه کردی.

پس هر جوری شده باید داخل برنامت یه جاهایی رو برای مرور سنجشی قرار بدی. ماهم تو مدیکو همین اصل رو رعایت کردیم و آخر هرکدوم ازین بازه‌های کوچیک یه هفته‌ای که گفتیم یه آزمون قرار دادیم تا کامل کم و کیف مطالعه یه هفته‌ایم رو بسنجیم و مشکلاتشو برای بازه بعدی برطرف کنیم.

اصل چهارم:

این اصل در ادامه اصل سوم هست. در حقیقت اگر اصل سوم رو رعایت نکنین این اصلم خودبخود از برنامتون حذف میشه. تا الان گفتیم ما باید یه منبع خوب انتخاب کنیم و در ادامه با یه برنامه ریزی اصولی مطالعه کنیم و بعدش از خودمون آزمون بگیریم و سوالایی که اشتباه زدیم رو دوباره مطالعه کنیم.

ولی خب تا الان به این فکر کردین که چرا این سوالات رو اشتباه زدیم؟ ینی طول این یه هفته مطالعه‌ای که داشتیم چه فاکتورایی کیفیت مطالعمون تحت تاثیر خودش قرار داده که باعث شده ما آزمونموم رو خوب یا بد بدیم؟

بعد از هر سنجش باید یه ارزیابی کلی از نحوه عملکردتون داشته باشین و هرچیزی که باعث بهتر شدن روند مطالعتون شده رو تقویت کنین و هر چیزی که باعث بدتر شدن روند مطالعتون شده رو حذف کنین. این شکلی با گذشت زمان کیفیت مطالعه و بازدهی هم بالا میره.

به عبارت باحال‌ترش نقاط قوت و ضعفتون رو باید مشخص کنین و نقاط قوت رو تقویت و نقاط ضعف رو سعی در رفع موانعش داشته باشین. ابزار لازم برای این کارم یه کارنامه درست حسابی از آزمونی هست که آخر هر بازه میدین. با بررسی کارنامه آزمون متوجه میشین که چه درسایی نقاط قوتتون هست و چه درسایی نقاط ضعف بنابراین خود ارزیابی و رفع عیوب میتونه با بیشتر کردن بازدهی مطالعتون تو این مسیر کمکتون کنه.

2 Responses to اصل موفقیت در علوم پایه
  1. ممنون بابت راهنماییای خوبتون
    برای ثبت نام ازین تخفیف جدیده میتونیم استفاده کنیم؟


[top]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *